سازمان نظام مهندسی ساختمان سازمانی غیردولتی است

سازمان نظام مهندسی ساختمان سازمانی غیردولتی است که در جهت تحقق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ به صورت رسمی تاسیس گردید.

سازمان نظام مهندسی برای مرتفع کردن موارد خواسته شده در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سال ۱۳۷۴ تاسیس شد تا اهداف کلی زیر را برآورده کند:

  1. مهندس فنی و متخصص ساختمان در راس هرم سازندگی قرا گیرند و صاحبان مهارت‌های فنی در سطوح میانی و کارگران فنی بدنه هرم فنی ساخت و ساز ساختمان‌سازی در ایران را تشکیل دهند.
  2. ایجاد یک جامعهٔ حرفه‌ای مولد ثروت، رفاه، دانش و هنر برای اعضای آن
  3. مراقبت از ایمنی، بهداشت و آسایش محیط‌های مسکونی و مدیرت خردمندانه توسعهٔ سالم فضاهای زیستی به کمک مهندسان طراح و نظارت کلی سازمان نظام مهندسی ساختمان
  4. ارتقای توان سازندگی و نوآوری در صنعت ساختمان در سطح ملی و منطقه‌ای و ایجاد بستری برای رقابت‌های بین‌المللی,ويكي پديا

فیلتر دولتی برای انتخابات نظام مهندسی

 

معاون وزیر راه و شهرسازی مستندات قانونی ابلاغیه اخیر وزیر برای جلوگیری از مداخله سازمان یافته مسوولان و کارمندان نهادهای دولتی و عمومی در انتخابات نظام مهندسی را تشریح کرد.

به گفته حامد مظاهریان، اقدام اخیر آخوندی در راستای صدور ابلاغیه اعمال محدودیت برای حضور کارمندان، مسوولان و پرسنل وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و وزارت کشور در انتخابات پیش‌روی سازمان‌های نظام مهندسی که قرار است اوایل مهر‌ماه امسال در کشور برگزار شود، در راستای ماده 123 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان انجام شده است. در این ماده قانونی به وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان مجری، ناظر و متولی ارشد خدمات مهندسی، اجازه داده شده در صورت وجود هر ابهامی در فعالیت‌های مرتبط با سازمان نظام مهندسی، تصمیمات لازم را اتخاذ کند. مهم‌ترین ابهام یا ایرادی که موجب شده وزیر راه و شهرسازی از اختیار قانونی خود برای اعمال محدودیت در حضور مسوولان و کارکنان مراجع دولتی و عمومی در انتخابات نظام مهندسی استفاده کند تضاد منافعی است که از حضور این کارمندان در هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی حاصل می‌شود. در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و وزارت کشور اصلی‌ترین مراجع نظارتی و کنترلی ساخت‌وسازها به حساب می‌آیند، حضور همزمان آنها در هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی به‌عنوان مجریان ساختمانی، منجر به بروز تضاد آشکار بین منافع آنها و منافع ساخت‌وساز کشور می‌شود.

 

در واقع، وزیر راه و شهرسازی با اعتقاد به اینکه افرادی که خود به‌عنوان مرجع صدور پروانه و ناظر بر کیفیت ارائه خدمات مهندسی نقش کنترلی دارند، نباید در نقش اعضای هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی، منصب اجرایی هم داشته باشند. به این علت که ساخت‌و‌سازها تحت‌الشعاع منافع احتمالی افرادی قرار می‌گیرد که خودشان هم مجری هستند و هم کنترل‌کننده و ناظر بر کیفیت ساخت مسکن.

 

رفع تضاد منافع از نظام مهندسی

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی برای اعمال محدودیت و جلوگیری از مداخله سازمان یافته در انتخابات نظام مهندسی کاملا قانونی و بر مبنای ماده 123 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان منتشر شده، گفت: این بخشنامه با هدف حفظ و به رسمیت شناخته شدن سازمان نظام مهندسی به‌عنوان یک نهاد غیر دولتی، از سوی آخوندی منتشر شده است.

 

حامد مظاهریان گفت: حضور همزمان مسوولان و مراجع صدور پروانه در شهرداری‌ها و مسوولان و کارکنان وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور در هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی، باعث ایجاد تضاد منافع بین دو وظیفه نظارت گر آنها و نقش اجرایی می‌شود که به واسطه حضور در سازمان نظام مهندسی بر عهده دارند.

 

وی با بیان اینکه اخیرا گزارش‌هایی به وزارت راه و شهرسازی می‌رسید که بر مبنای آن برخی از مسوولان و کارمندان شاغل در ارگان‌های مذکور به‌طور سازمان یافته در حال تاثیرگذاری بر روند فعالیت هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی هستند، ادامه داد: از آنجا که چنین رویدادهایی می‌تواند استقلال سازمان نظام مهندسی را به‌عنوان یک نهاد غیر‌دولتی به خطر بیندازد وزیر راه و شهرسازی در مرحله اول مدیران و کارمندان خود را از دخالت در نظام مهندسی منع کرد و در گام بعدی سایر کارمندان نهادهای دولتی و عمومی را که درگیر کنترل ساختمان هستند نیز از حضور در انتخابات منع شدند. مظاهریان با اشاره به فعالیت گسترده و سازمان یافته برخی مسوولان و کارکنان این نهادها برای حضور در انتخابات نظام مهندسی پیش‌رو توضیح داد: نباید حیطه فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی که به‌طور مستقیم با منافع عمومی جامعه در ارتباط است مورد اعمال نفوذ و مداخله نهادهای دولتی و عمومی قرار بگیرد که مسوولیت اصلی آنها کنترل و نظارت بر رفعالیت‌های ساخت‌وساز است.

 

شرط حضور کارمندان دولت و شهرداری در انتخابات

وی شرط حضور افرادی که ضمن اشتغال به کار در هر یک از این مراجع دولتی و عمومی تمایل به شرکت در انتخابات هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی دارند را استعفا از کارشان و سپس اقدام برای کاندیدا شدن به‌منظور شرکت در این انتخابات اعلام کرد 

(نظر مدیر وبلاگ: جناب آقای مظاهریان ,آیا آقای قالیباف یا شهردار مشهد یا... در هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری , استعفا دادند؟ خیر.مرخصی گرفتند.این تصمیم ناثواب  وغیر منطقی گرفته شده که کارمندان باید استعفا دهند).

 

معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: اگر کسی می‌خواهد کاندیدا باشد و فکر می‌کند حضورش در سازمان نظام مهندسی مهم‌تر از فعالیت در سازمانی است که هم‌اکنون در آن اشتغال دارد، می‌تواند تا قبل از اعلام اسامی از شغل دولتی یا عمومی خود استعفا دهد. وی مبرا کردن تمام سازمان‌ها و نهادهای عمومی و دولتی از حیطه دخالت و اعمال نفوذ در خدمات نظام مهندسی را نوعی عمل به اخلاقیات از سوی دولت عنوان کرد و افزود: اگر می‌خواهیم همه به اخلاق حرفه‌ای پایبند باشند باید ابتدا دولت خود را از مداخله سازمان یافته در نهادهای غیر‌دولتی منع کند تا این سازمان‌ها هم بتوانند با جهت‌گیری درست‌تر و قدرت بیشتر به وظایف و فعالیت‌های خود عمل کنند. مظاهریان در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا این بخشنامه به معنای منع مسوولان ارشد دولتی از عضویت در هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی هم هست، گفت: حضور مسوولان ارشد دولتی که نقشی در مشاغل و نهادهای نظارت‌کننده و کنترلی ساختمان ندارند، در انتخابات و عضویت در هیات‌مدیره‌های نظام مهندسی بلا مانع است.

 

اصطلاحات ملکی رایج در معاملات مسکن   

 

ملک مجهول المالک

  •  در قانون ثبت به آموزش خرید و فروش املاکاطلاق می شود که در موقع پلاک کوبی در ثبت عمومی در دفتر توزیع اظهار نامه به نام اشخاص معرفی گردیده ولی تا کنون از طرف مالک و یا قائم مقام قانونی وی در خواست ثبت آن به عمل نیامده باشد و متصرفین اینگونه آموزش خرید و فروش املاکمی توانند باتوجه به دفاتر توزیع اظهار نامه که در ادارات ثبت موجود می باشد همچنین مدارک عادی خریداری نسبت به درخواست ثبت آنها اقدام نمایند .

 

آگهی نوبتی

  • پس از قبول ثبت آموزش خرید و فروش املاکمجهول المالک به منظور جلو گیری از تضییع حقوق افراد حقیقی یا حقوقی شماره و مشخصات آموزش خرید و فروش املاکچهار نوبت در سال ( اول مرداد ماه – اول آبان ماه – اول بهمن ماه و اول اردیبهشت ماه سال بعد ) برای اطلاع عموم آگهی می شود . اشخاصی که برای خود حقی قائل هستند تا 90 روز پس از انتشار آگهی نوبتی اعتراض خود را به اداره ثبت محل تسلیم نماید و تا یک ماه پس از تسلیم اعتراض نیز در دادگاه صالحه اقامه دعوی نماید .

 

آگهی تحدید حدود

  • املاک پس از آگهی نوبتی به منظور تثبیت حدود آگهی می شوند چنانچه آموزش خرید و فروش املاکمجاور و یا صاحبان حقوق ارتفاقی ( حقوقی که املاک دیگر به ملک مورد تحدید حدود دارد مانند حق عبور , آبچک و باز کردن درب و پنجره ) داشته باشند ، می توانند از تاریخ تنظیم صورت جلسه تحدید حدود به مدت سی روز اعتراص خود را به اداره ثبت محل تسلیم نماید و پس از آن نیز ظرف مدت یک ماه در دادگاه صالحه اقامه دعوی نماید .

 

ملک جاری

  • به آموزش خرید و فروش املاکاطلاق می شود كه سابقه ثبت در دفتر آموزش خرید و فروش املاکنداشته باشد . بدیهی است صدور سند مالكیت نسبت به املاک جاری وقتی امکان پذیر است كه تحدید حدود آنها به عمل آمده و زمان واخواهی نسبت به اصل و تحدید بلامعارض سپری شده باشد .

 

ملک بازداشتی

  •  به آموزش خرید و فروش املاکاطلاق می‌شود که به دستور مراجع و محاکم قضایی با دلایلی از قبیل شکایت، بدهی و… توقیف شده‌ است و تا رفع بازداشت ملک قابل خرید و فروش یا انتقال به غیر یا بهره‌برداری بر حسب مورد نیست.

 

ملک مشاع

  •  وقتی تمام یا قسمتی از ملکی در تصرف چند مالک و حق استفاده از آن سهم چند نفر باشد، در سند مالکیت و رجوعات حقوقی با عنوان ملک مشاع شناخته می‌شود.

 

ملک ثبت شده

 

سند مالکیت المثنی

  • وقتی كه سند ملاكیت از بین برود مثلا دچار حریق شود و اثری از آن باقی نماند یا گم شود مالک می تواند از اداره ثبت محل وقوع ملک تقاضای صدور سند مالكیت المثنی نماید .

 

تبدیل اسناد ملک مشاعی به یک جلد

  • چنانچه فردی نسبت به میزان معینی از ملكی ، دارای اسناد مالكیت مشاعی متعدد باشد یا به عبارت دیگر سهام مشاعی ملكی از طرف مالكين متعدد به يک نفر انتقال يابد خريدار می تواند با مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک و ارايه اسناد مالکيت مشاعی درخواست صدور سند مالكيت به نام خود بنمايد .

 

تجميع حدود املاكی كه دارای سند مالكيت می باشند

  • در موارديكه دو يا چند پلاک بر اثر ساختمان يا ديواركشی به صورت واحد درآمده يا قطعاتی كه وصل به هم باشند و يا مالک يا مالكان مزبور سهام مشاعی برابر دفتر املاک داشته باشند مالک يا مالكين با تسليم اسناد مالكيت خويش می توانند از اداره ثبت محل وقوع ملک تقاضای تجمیع املاک خود را بنمايند .

 

افراز

  • چنانچه دو يا چند نفر نسبت به ملكی بطور مشاع مالکيت دارند هر يک از آنها می توانند نسبت به افراز سهمی خود از ساير مالكين ديگر اقدام نمايند .

 

تفكيک املاک

  • در صورتيکه ملکی به قطعاتی کوچک تر تقسيم گردد به اين عمل تفکيک گفته می شود . در اين حالت آموزش خرید و فروش املاکممکن است يک نفر و يا چند نفر مالک داشته باشد که در صورت تعدد مالک کليه مالکين بايستی با تفکيک موافقت داشته باشند . بديهی است مالکيت مالکين مشاعی در هر يک از قطعات تفکيکی برابر است با سهام وی در ملک اوليه .

 

استعلام

  • دفاتر اسناد رسمی مكلف هستند هنگام انجام هر گونه معامله نسبت به آموزش خرید و فروش املاکجاری قبلاً جريان ثبتی آنها را از اداره ثبت محل وقوع ملک پرسش نمايند ، همچنين پاره‌ای از دستگاههای اجرائی ذيربط و يا مراجع صالحه قضایی نيز در مواقع ضروری و لازم مجاز به استعلام جريان ثبتی آموزش خرید و فروش املاکجاری هستند .

 

بازداشت املاک

  • املاک ثبت شده حسب تقاضای مراجع قضائی صالحه ازقبيل محاکم و دادسراهای عمومی و انقلاب و شعب بازرسی و اجرای ثبت و دادگستری قابل بازداشت می باشند .

 

رفع بازداشت املاكی كه حسب دستور مراجع صالحه بازداشت می شوند

  • اعم از اينكه درای سند مالكيت باشد يا نباشند حسب همان مراجع از آنان رفع بازداشت می گردد . پس از وصول دستور رفع بازداشت كه معمولا بايستی اولاً ممهور به مهر مرجع تقاضاكننده باشد ،
    ثانیاً اشاره به نامه قبلی كه به موجب آن تقاضای بازداشت شده داشته باشد و ثالثاً مشخصات كامل آموزش خرید و فروش املاکاعم از شماره تاريخ و …….. در آن قيد شده باشد .

 

اعيان

  • اعيان در اصطلاح ثبت به آنچه بر روی زمين ساخته می شود اطلاق می گردد . گر چه از نظر حقوقی كلمه زمين خود دلالت برعرصه و اعيان می نمايد ولی در امر ثبت مراد از اعيان مستحدثاتی است كه روی ملک ( زمين ) بنا می گردد .

 

 

 

ماده 45 آئين نامه قانون ثبت

باتصويب طرح‌ های هادی و جامع شهر‌ها و نيز در اثر توسعه و تعريض و ايجاد واحداث معابر و خيابان های جديد بسياری از آموزش خرید و فروش املاکدر مسير معابر و خيابان های جديدالاحداث واقع و گاهی كل ملک و يا در بعضی از موارد قسمتی از آن در مسير معابر مذكور واقع می گردند كه در اين هنگام ادارات ثبت حسب اطلاع خودشان يا اعلام شهرداری و يا مراجعه مالک موظف به اجرای ماده 45 آيين نامه قانون ثبت می باشد .

دفترچه متمم اسناد مالكيت

دفترچه ای است بهادار كه بعد از پر شدن ستون های نقل و انتقالات سند آموزش خرید و فروش املاکكه در صفحات آخر اسناد مالكيت پيش بينی شده است حسب تقاضای مالک و با رعايت تشريفات بدان ضميمه می گردد .

ماده 149 الحاقی قانون ثبت

بسيار اتفاق افتاده املاكی در گذشته با مساحت معينی مورد معامله واقع شده ولی بعدا معلوم گرديده كه دارای اضافه مساحت می باشد ، در صورتی که اضافه مساحت ناشی از تغییر طول و ابعاد نباشد مالک از اداره ثبت درخواست اصلاح مساحت نموده وپس از پرداخت بهای اضافه مساحت ( به نرخ روز معامله ) در وجه مالک اوليه با توديع مبلغ در صندوق ثبت ، سند مالکيت اصلاح می گردد .

 

اصلاح حدود

  • چنانچه در اثر تغییر وضعيت در مجاورين املاک ثبت شده تغییری در وضع حدود اربعه ملكی كه دارای سند مالكيت می باشد حاصل شود و يا به عبارت ديگر يک يا چند حد از حدود اربعه ثبت شده‌ايکه قبلا به پلاک شخصی محدود شده در اثر تغيير وضع مجاورين به كوچه محدود شود آموزش خرید و فروش املاکمی تواند با مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک تقاضای اصلاح حدود نمايد .

 

اعتبار اسناد مالکيت

  • اسناد آموزش خرید و فروش املاکاز طرف ادارات ثبت هميشه معتبر هستند و فقط با حكم قطعی مراجع قضایی صالحه يا قانون مصوب مجلس شورای اسلامی قابل ابطال می ‌باشد .

 

املاک موروثی

  1.         تقاضای صدور سند آموزش خرید و فروش املاک
  2.         فرم گواهی حصر وراثت
  3.         فرم 19 مالیاتی
  4.        اصل سند مالكیت مورث

 

 

 

سند رسمی

در قانون مدنی ثبت سند رسمی عبارت است از :

1.        اسنادی که در اداره ثبت اسناد آموزش خرید و فروش املاکثبت شده باشد

2.        اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد

3.        اسنادی که نزد سایر مامورین رسمی تنظیم شده باشد مثل شناسنامه

اما از نظر قانون ثبت اینطور تعریف شده است : ” سندی است که مطابق قوانین در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد ” و از نظر قانون ثبت اخص است از سند رسمی که در تعریف قانون مدنی آمده است .

سند عادی

هر گاه سندی به وسیله یکی از مامورین رسمی تنظیم آموزش خرید و فروش املاکتهیه شده لیکن مامورین صلاحیت تنظیم آن سند را نداشته و یا رعایت ترتیبات مقرره قانونی را در تنظیم سند نکرده باشند ، سند مزبور در صورتی که دارای امضا یا مهر طرف باشد عادی است .

خانه چگونه مغازه می‌شود؟

 

 

زندگی > مهارت‌ها - تغییر کاربری یکی از دغدغه‌های مالکان در شهرهاست. اغلب این تغییر کاربری‌ها از مسکونی به  تجاری و یا مختلط انجام می‌شود.

دليلش هم اين است كه ملكي كه كاربري تجاري دارد از ارزش بيشتري برخوردار است و صرفه اقتصادي باعث مي‌شود همواره مالكان تمايل به اين نوع تغيير را داشته باشند. به هر حال هر نوع تغيير كاربري‌اي نيازمند طي كردن مراحلي كلي و مشخص است كه در اين راهنما مي‌توانيد آن را مرور كنيد.

  • گام اول

مراجعه به دفا‌تر خدمات نوسازي
فرقي نمي‌كند قصد تغيير چه كاربري‌اي را داشته باشيد. براي اين كار نخستين قدم مراجعه به دفاتر خدمات نوسازي و ارائه درخواست است. فرم درخواست را با ارائه مشخصات ملك و مالك پرمي‌كنيد. در اين فرم ذكر مي‌كنيد كه چه نوع كاربري‌اي به كاربري ديگر تغيير پيدا مي‌كند. مدارك اوليه خود را به دفا‌تر خدمات نوسازي مي‌سپاريد. پرونده شما از همان ابتداي كار، تمام مراحل را به‌صورت الكترونيك طي مي‌كند. براي تغيير كاربري ملك ۲ راه پيش رو داريد؛ تغيير كاربري از طريق تخريب و نوسازي و تغيير كاربري از طريق تغيير مجوز لازم براي آن. اغلب به‌دليل وجود بافت فرسوده در شهر و البته ملاحظات ديگري ازجمله گسترش فضاي عمودي ساختمان، راه‌حل اول براي تغيير كاربري ملك انتخاب مي‌شود.

  • گام دوم

بازرسي از محل
گام دوم از طريق دفا‌تر خدمات نوسازي برداشته مي‌شود. بازرسي از محل ملك، گام دوم است. در اين مرحله اظهارات ذكر شده در درخواست مالك با آنچه در بازرسي به چشم مي‌خورد مطابقت داده مي‌شود. بازرس در اين مرحله ديگر اطلاعات مورد نياز براي تأييد تغيير كاربري ملك را جمع‌آوري مي‌كند؛ از عرض معبر ملك گرفته تا شرايط اطراف ملك و موارد ديگر. در اين مرحله اگر ملك مورد نظر داراي تخلفي باشد، قبل از انجام هر مرحله ديگري به اين تخلف رسيدگي مي‌شود. برخي تخلفات براي رسيدگي به اداره معماري و شهرسازي استان ارجاع داده ‌شده و برخي از آنها توسط شهرداري منطقه و يا ناحيه برطرف مي‌شوند. اگر مالك براي تغيير كاربري قصد تخريب و نوسازي نداشته باشد بعد از بازرسي از محل، تكليف تغيير كاربري مشخص مي‌شود؛ اگر براساس ضوابط تعيين شده پهنه‌اي كه ملك در آن قرار دارد امكان تغيير آن كاربري را داشته باشد بعد از بازرسي از محل، مجوز لازم براي تغيير كاربري صادر مي‌شود.

  • گام سوم

صدور دستور نقشه
حالا كه بازرسي‌ها انجام شد وقت صدور دستور نقشه است. دستور اوليه براي تهيه نقشه ملك جديد با كاربري تعيين شده، توسط دفا‌تر نوسازي ارائه مي‌شود. در اين دستور نقشه با توجه به موقعيت ملك و فضاي شهري اطراف آن تعداد طبقات ساختمان جديد، سطح اشغال و كاربري آن تعيين مي‌شود. مالك اگر نسبت به دستور نقشه صادر شده اعتراضي داشته باشد بايد قبل از ورود به مرحله بعد به آن رسيدگي كند. دستور نقشه حدود كلي فضاهاي مختلف ازجمله نورگير و پاركينگ و... را مشخص مي‌كند. موقعيتي كه ملك در آن قرار دارد و بافت اطراف آن تأثير زيادي روي اين دستور نقشه دارد؛ مثلا برخي از موارد همچون قرار داشتن در حريم بنايي باستاني، باعث محدود شدن ارتفاع ساخت و حتي نماي ساختمان مي‌شود.

  • گام چهارم

تهيه نقشه توسط مالك
مالك براساس دستور نقشه‌اي كه صادر شده است بايد براي تهيه نقشه اقدام كند. موارد ذكر شده در دستور نقشه براي كاربري جديد در طراحي نقشه ملك تأثير زيادي دارد؛ براي مثال ملكي كه كاربري آن به تجاري تغيير پيدا مي‌كند طبق دستور نقشه خود بايد به احداث پاركينگ و فضاي لازم براي ورود و خروج خودروي آتش‌نشاني و... توجه كند. در برخي از شرايط ازجمله تغيير كاربري ملك به كاربري‌هاي بهداشتي و نظير آن بايد مجوزهاي لازم از وزارت بهداشت و ديگر مراجع ذي‌ربط اخذ شود. در دستور نقشه به ملزومات اوليه براي هر كاربري مشخص، اشاره مي‌شود. مراجع ذي‌ربط در زمان ارائه مجوزهاي لازم هم به‌وجود اين ملزومات و رعايت آنها در طراحي كاربري جديد رسيدگي مي‌كنند. براي اين اخذ مجوز‌ها نيازي به مراجعه حضوري شما به اين مراجع نيست و مراحل به‌صورت خودكار در دستور كار قرار مي‌گيرد.

  • گام پنجم

صدور پروانه براي كاربري جديد
نقشه تهيه شده توسط مهندسان طراح و مالك به دفا‌تر خدمات نوسازي ارائه مي‌شود. بعد از بررسي كامل نقشه و جانمايي‌هاي انجام شده در آن، نقشه به تأييد كار‌شناسان دفا‌تر خدمات نوسازي مي‌رسد. درصورت وجود مشكل و مغايرت نقشه با دستور نقشه صادر شده توسط دفا‌تر نوسازي، مالك بايد آن را اصلاح كند و مجددا به دفا‌تر ارائه دهد. حالا كه نقشه مورد نظر به تأييد كار‌شناسان رسيده است، مجوز نوسازي و تغيير كاربري صادر مي‌شود. مالك بعد از تأييدهاي نهايي از صدور مجوز مطلع مي‌شود. بد نيست بدانيد تمام مراحل كار در دفا‌تر خدمات نوسازي توسط سيستم مكانيزه و خودكار اين دفا‌تر انجام مي‌شود. براي مثال درصورت نياز به اخذ استعلام و يا اخذ مجوز از سازمان و ارگاني خاص، پرونده به‌صورت الكترونيك به آن مرجع ارسال مي‌شود و نتيجه آن استعلام هم به‌صورت الكترونيك به‌دست دفا‌تر نوسازي مي‌رسد.

  • گام ششم

نوسازي ملك با كاربري جديد
حالا كه مجوز لازم براي تغيير كاربري دريافت شده است، ملك موردنظر تخريب و ساختمان جديد با ويژگي‌هاي از پيش تعيين شده براي آن جايگزين ملك قديم مي‌شود. اغلب تغيير كاربري‌ها در ملك، با تخريب و نوسازي مجدد آن ملك روبه‌رو است؛ براي مثال ملكي مسكوني كه قرار است به ملكي تجاري تبديل شود، بايد شرايط لازم براي تبديل شدن به ملكي تجاري را داشته باشد. از تأمين فضاهايي مثل انبار گرفته تا محل بارگيري و پاركينگ و ديگر فضا‌ها كه در يك ملك مسكوني به آن نيازي نيست، از ملزومات ساختن يك ملك تجاري است. ۴نوع كاربري اصلي براي املاك در طرح تفصيلي شهر تهران تعريف شده است؛ مسكوني، تجاري و اداري، پهنه سبز و مختلط كه گزينه آخر شامل ملك‌هايي با چند نوع كاربري هستند. در طرح تفصيلي شهر تهران تمام اين كاربري‌ها براي تك تك املاكي كه در شهر تهران وجود دارند مشخص شده است و با مراجعه به نقشه اين طرح، مي‌توان از كاربري‌هاي مجاز براي ملك موردنظر اطلاعات خوبي كسب كرد.

  • براي تغيير كاربري كجا برويم؟

براي تغيير كاربري ملك بايد به دفا‌تر خدمات نوسازي ناحيه‌اي كه ملك در آن واقع شده است مراجعه كنيد. روال اصلي كار شما در اين دفا‌تر انجام مي‌شود. البته قبل از آن شايد مجبور به مراجعه به شهرداري براي پرداخت عوارض ساختمان خود باشيد و براي تكميل مدارك خود به مراجع ديگر هم مراجعه كنيد. درصورت تكميل مدارك مورد نياز و ارائه آن به دفا‌تر نوسازي، نيازي به مراجعه به محل ديگري نخواهيد داشت.

  • چه مداركي با خود ببريم؟

مدارك شناسايي مالك و يا نماينده قانوني او به همراه سند و مشخصات ملك را فراموش نكنيد. برگه تسويه حساب عوارض شهرداري و ماليات هم براي اخذ مجوز تغيير كاربري لازم هستند. تهيه نقشه ملك جديد و دريافت مجوزهاي لازم از سازمان‌ها و اداره‌هاي ذي‌ربط هم از ديگر مدارك مورد نياز براي تأييد درخواست تغيير كاربري است. البته مجوز‌ها و استعلام‌هاي لازم درصورت نقص در پرونده از طريق دفا‌تر خدمات نوسازي دنبال مي‌شوند.

 

  • چقدر خرج دارد؟

به‌طور قطع نمي‌توان هزينه‌اي مشخص براي دريافت مجوز تغيير كاربري تعيين كرد. بخشي از هزينه‌ها مربوط به عوارض و ماليات ملك هستند كه با توجه به موقعيت ملك و كاربري آن تعيين مي‌شوند. ارائه مجوز تغيير كاربري به عوامل زيادي بستگي دارد؛ مثلا متراژ ملك موردنظر، موقعيت آن از نظر قرار داشتن در بافت شهري و ساختماني، موقعيت جغرافيايي و... در تعيين اين هزينه‌ها تأثيرگذار هستند. بد نيست بدانيد اخذ مجوز تغيير كاربري در هر منطقه و هر كوچه و خيابان از شهر با ديگري متفاوت است. حتي اين تفاوت هزينه‌ها در مورد ملك‌هايي كه در مجاورت هم قرار دارند هم ديده مي‌شوند.

همشهری

نکاتی مهم در مورد ارزیابی وثیقه

 

1-   كارشناسان مورد اعتماد دستگاه قضا براي ارزيابي  وثيقه هستند  وموضوع كار ما فقط و فقط ارزيابي ملك  است و مسايل خصوصي و قضايي  زنداني يا متهم ارتباطي به ما ندارد و نباید تاثیری در ارزیابی داشته باشد 

2- هرگز بدون مشاهده اصل سند ملك اقدام به ارزيابي نكنيم

3 - قبل از ارزيابي  ُ  سند  را از نظر اطلاعات ثبتي بررسي كامل بنمائیم

 4- هرگز  اقدام به ارزيابي غير حضوري و يا ارزيابي بر اساس اظهارات شفاهي مالك يا سايرين نكنيم و از ملك مورد نظر حتما بازديد و معاينه كامل انجام دهيم

5-  مالك  در موقع بازديد حتما حضور داشته باشد و شخصا ملك خود را اراِيه كند

6-اطلاعات مورد نياز خود را  از مالك  دريافت كنيم و به سايرين اعتماد نكنيم

7 - اگر سند  داراي حدوحدود روشن و مساحت دقيق ملك باشد با صرف وقت و حوصله نسبت به انطباق دقيق و كامل آن با محل ارايه شده اقدام كنيم

8- اگر مالک برای سند مشاعي  مكان معيني را ارايه دهد براي اثبات ادعاي مالك تحقيقات لازم را از  معتمدين و مالكين مجاور به عمل آوريم

9- در اسناد مشاعي حد و حدود كل پلاك درج ميشود و حد و حدود مشاع ذكر نميگردد لذا بايد اطلاعات لازم  را در مورد مشخصات كل ملك و قيمت روز نقاط مختلف آن  بدست آوريم تا  ارزیابی صحیح تری داشته باشیم و قيمت متوسط نقاط مختلف ملك را ملاك ارزيابي  قرار دهيم

10 -  در اسناد قديمي غير مشاعي خصوصا در مورد باغات در متن سند حد و حدود روشن و مساحت ملك درج نميگردد ودر يك منطقه  ممکن است قطعات زيادي قابل انطباف با سند مورد نظر ما  باشد  و لذا تشخيص ملك واقعي موضوع سند وثیقه دشوار است .در اين موارد بررسي و تحقيقات كامل را انجام دهيم

11 - اسناد فاقد مساحت را حتما تعيين مساحت كنيم و واحدهاي قديمي مالكيت را تبديل به مترمربع نموده سپس اقدام به ارزيابي نماييم 

 

۱2-   بعضي اسناد  قديمي داراي اصطلاحات سنتي و واحدهاي مالكيتي قديمي مثل : سير - لنگ - من - اياق - خروار - و...... است كه در نقاط مختلف داراي مقادير مختلف است .  مثلا هر من زمين در كاشمر 125 مترمربع است و در بعضي مناطق نيشابور و مشهد 250 مترمربع است كه بايد اين موضوع را در ارزيابي توجه نماييم

۱3 -در املاك مشاعي و اسناد قديمي و در موارد غير شفاف پيشنهاد ميشود همكاران محترم تعهدكتبي با امضا و اثر انگشت مالك  مبنی بر مسئوليت انطباق ملك ارايه شده با سند از مالك اخذ نمايند

۱4 -  يادمان باشد كه حسب وظيفه قانوني ما كارشناس ارزياب اراضي هستيم و وظيفه  امور ثبتي و تعيين مكان و مشخصات و تعيين مساحت املاك از وظايف همكاران ما در رشته امور ثبتي است . اگر در انطباق سند  و يافتن ملك  در طبيعت مواجه با اشكالاتي شديم و اطلاعات كافي بدست نياورديم و يا در صحت اظهارات ارايه دهنده شك نماييم و خلاصه اينكه در مورد ملك و انطباق آن با سند به يقين نرسيديم حتما از دادگاه بخواهيم كه يك نفر كارشناس امور ثبتي تعيين و بر اساس نظريه كارشناس ثبتي وطبق آنچه كه كارشناس ثبتي ارايه ميدهد ملك مورد نظر را ارزيابي نماييم

 ۱5 -  به اظهارات مالك يا سايرين كه معمولا براي مرغوب و گران جلوه دادن ملك بازارگرمي  ميكنند و بعضا سعي در بزرگنمايي آن دارند  به هيچ وجه توجه نكنيم و فقط به تحقيقات و بررسي هاي خودمان متكي باشيم 

 ۱6 -  اگر در عرصه ملك به ويژه در باغات ُ اعياني ها و اشجار و مستحدثات و امتيازاتي وجود داشته باشد بر اساس آناليز هركدام از اجزاي ملك اقدام به ارزيابي كنيم و حتي الامكان به صورت كلي ملك راقيمت گذاري نكنيم

17 - يادمان باشد كه به حق الزحمه كارشناسي طبق تعرفه قانوني خودمان حتي اگر اندك باشد قانع باشيم و وجه اضافه بر حق قانوني از مراجعين طلب نكنيم و اگر حق الزحمه  ما طبق تعرفه بيش از علي الحساب پرداختي باشد مابقي آنرا از طريق دادگاه مطالبه نماييم

18- اگر قيمت ملك خيلي زيادتر از ميزان وثيقه باشد حتما قيمت واقعي ملك رادر نظريه خود درج كنيم  و به بهانه رعايت حال مراجعين براي  حق الزحمه كمتر قيمت ملك را كمتر اعلام نكنيم 

19 -  اراضي آبي زار يا باغات كه از قنوات و رودخانه ها و چشمه سارات حقابه دارند و حقابه آنها در سند مندرج است با احتساب ارزش آب ارزيابي مي شوند

 

20-  اراضي آبي زار و باغات كه چاه اختصاصي دارندو يا اراضي كه از چاههاي اشتراكي سهم آب معين در مدار معين  دارند اسنادشان مربوط به  عرصه زمين است و ارزش سند مربوط به  زمين بدون  احتساب آب است . در اين اراضي ارزش آب جداگانه ارزيابي شود و در نظريه درج گردد كه در صورت ضبط وثيقه آب نيز به انضمام زمين است  مگر اينكه ارزش زمين به تنهايي جوابگوي وثيقه مورد نياز دادگاه باشد .

۲1- در ارزيابي  وثيقه ُ وظيفه كارشناس تعيين ارزش روز در تاريخ ابلاغ كارشناسي  است و ارزيابي ملك به تاريخهاي قبل ويا پيش بيني  ارزش آينده ملك قابل قبول نيست مگر اينكه در قرار كارشناسي به نحو ديگري تعيين شده باشد

22 -  ممكن است  وثيقه  براي اموري غير از امور قضايي باشد و از مراجعي به جز مراجع قضايي به كارشناس ارجاع گردد مثلا ارزيابي وثيقه براي اعزام به خارج از كشور  و يا ارزيابي وثيقه براي وامهاي بانكي و يا موارد مشابه ديگر . در هر صورت وظيفه خطير كارشناس در امر كارشناسي ثابت است هيچ فرقي ندارد كه امر كارشناسي از هر مرجعي ارجاع شده باشد كارشناس بايد وظيفه خود را طبق موارد ياد شده به درستي انجام دهد

23 - متاسفانه مشاهده مي شود كه افرادي به عنوان دلال يا كارچاق كن وجود دارند كه از نياز و اضطرار و گرفتاري مردم سوء استفاده نموده و در قبال دريافت مبالغي كه بعضا قابل توجه هم مي باشد نسبت به تامين سند براي گرفتاران  اقدام ميكنند . و يا مالكيني وجود دارند كه داراي چندين سند مالكيت هستند و كارشان  وثيقه دادن سند به متقاضيان در قبال دريافت وجوه كلان است .اين  افراد با وعده و وعيد به افراد گرفتار اسناد كم ارزش را به آنان ارايه ميدهند و با اين قول كه در موقع كارشناسي كار درست مي شود  و يا كارشناس را مي خرند تا قيمت بالا براي ملك تعيين كند و..... اقدام به كسب در آمد هم از سوي مالك و هم از سوي متقاضي مي كنند . هر گونه اقدام خلاف كارانه توسط كارشناس در اين موارد موجب رشد بيشتر اينگونه افراد انگل در اجتماع مي باشد .

24 -  عوامل موثر در ارزیابی و استنادات كارشناس يراي تعيين قيمت روز يك ملك از جمله :ارزش باالقوه ملك - مقايسه قيمت ها در نقاط مختلف در موارد مشابه - آخرين معاملات انجام شده در منطقه - تاثير عوامل كاهنده يا افزاينده قيمت روي قيمت ملك - نوع  و   وضعیت  سند از نظر افراز یا مشاعی بودن سند- موقعیت مکانی ملک از نظر دسترسی به امکانات و تسهیلات و خدمات -  مقایسه قیمت با فیمت های املاک مشابه در نظرات قبلی کارشناسی  - ارزش مستحدثات و امتیازات و اعیانی های ملک -  وضعیت   و   نوع    و  میزان   و   کیفیت   آب در اراضی آبی زار -  نوع محصولات مورد کشت  - استعداد ملک از نظر محصول دهی و میزان بهره وری با القوه ملک -  موقعیت مکانی اراضی دیمزار از نظر اقلیمی و بررسی میزان تولید -  جنس خاک و نفوذ پذیری آن از نظر نگهداری  آب و راندمان آبیاری  -   تاثیر عوامل اجتماعی منطقه ای بر روی قیمت املاک- موقعیت مکانی ملک از نظر امنیت اجتماعی  - و.........

25 - یادمان باشد که به همان دقتی که یک ملک را در هنگام معاملات و یا در پرونده های قضائی قیمت گذاری می کنیم در مورد وثیقه ها هم با همان دقت و توجه ارزیابی نمائیم

کارشناس روز