دکتر آخوندی : معضل اصلی تهران، قانونفروشی است
موضوع حاکمیت قانون در تهران، از مشکلات بنیادینی بوده که هنوز مرتفع نشده است. شهر تهران پس از پایان جنگ با پدیده پیچیده و تودرتوی فروش قانون روبهرو شد و هر اندازه این پدیده از بعد سیاسی گسترش پیدا میکند، گرفتاریِ پایتخت بهشدت افزایش مییابد.
به گزارش معماری نیوز، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران با اشاره به اصلی ترین مشکل شهر تهران، گفت: تهران به عنوان پایتخت ایران ازجهت کارآمدی دچار یک مشکل بسیار بسیار جدی شده است.
وی بحث mobility و livability را تابعی از پدیده قانون فروشی در تهران دانست و گفت: اگر حاکمیت قانون زیرپا گذاشته شود بازگشت به یک منظر طبیعی کار بسیار سختی خواهد بود.
عباس آخوندی mobility یا جریان حرکت پذیری در شهر و قابلیت تحرک را اصلی ترین مسئله فعلی شهر تهران دانست و اذعان داشت: در حال حاضر این سئوال وجود دارد که به راستی در شهر تهران چقدر حرکت به روانی صورت می گیرد. تقریبا کسی نیست که این تجربه تلخ سختی جابجایی در تهران را نداشته باشد. 
 وزیر راه و شهرسازی با بیا این که بحث قابلیت زندگی در شهر تهران نکته دوم حائز اهمیت است، افزود: وجود مشکلات فراوان در ابعاد منابع زیستی، مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، خدماتی، مسکن و... شهر تهران و زندگی در آن را با سختی زیادی مواجه کرده است. 
 اهمیت وضعیت زیست در شهر تهران از منظر سیاسی 
 به گزارش خبرنگار معماری نیوز، آخوندی با تاکید بر اینکه پایتخت کشور با دو مشکل بسیار جدی mobility و livability مواجه است، اظهار داشت: این دومشکل عمده، قطعا آثار بسیار گسترده ای در امنیت ملی، توسعه و رشد کشور خواهد داشت لذا وضعیت زیست در شهر تهران از منظر سیاسی دارای اهمیت بسیار زیادی است. 
 آخوندی با تاکید بر این که بحث حاکمیت قانون در تهران از جمله مشکلاتی است که هنوز نتوانسته ایم بر آن فائق بیاییم، تصریح کرد: شهر تهران از اتمام جنگ با پدیده پیچیده و تودرتوی فروش قانون مواجه شد و هرچقدر این پدیده از بعد سیاسی گسترش پیدا می کند، گرفتاری پایتخت به شدت افزایش می یابد. علاوه بر ان این موضوع در سراسر کشور ابعاد بسیار پیچیده ای در حال شکل گیری است. 
  
 
 شروع پدیده قانون فروشی از اوایل دهه ۶۰ 
 وی بحث mobility و livability را تابعی از پدیده قانون فروشی درتهران دانست و گفت: این پدید از اواخر دهه ۶۰ در تهران آغاز شد. باید توجه داشت که اگر حاکمیت قانون زیرپا گذاشته شود بازگشت به یک منظر طبیعی کار بسیار سختی است. 
 آخوندی با اشاره به این که پدیده فروش ضوابط در شهر تهران از یک تفسیر بسیار ساده شروع شد، اذعان ادشت: بر اساس این پدیده، در صورت بروز تخلف ساختمانی در شهر، قبل از ورود موضوع به کمیسیون ماده ۱۰۰ ، شهرداری و عامل تخلف به توافق می رسند که در ابتدا از بالکن و موضوعات به این سادگی شروع شد و در نهایت تمام مقررات شهری را تغییر داد. 
 میزان درآمد سوداگری دهه ۹۰ در شهر تهران برابر با کل ایران بوده 
 وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم ضمن اعلام این که در اواخر دهه ۹۰ میزان درآمد از بحث سوداگری در زمین، ساختمان و مستغلات در تهران به تنهایی برابر با کل ایران بوده است، گفت: حال باید دید در شهری که حاکمیت قانون در چنین وضعیتی قرار می گیرد و ارزش افزوده آن از راه سوداگری و غیرمعقول بوده، قرار است چه اتفاقی بیفتد. جالب اینکه هنوز درآمد شهر تهران از راه فروش ضوابط و قوانین است. 
 اعمال قانون در کلانشهرها به یک معضل جدی تبدیل شده 
 وزیر راه و شهرسازی بر این اعتقاد است که وضعیت فعلی تراکمی طاقت فرسا در مناطق۲۲، ۱ ،۴ و۵ که اساسا امکان گردش بادهای سطحی در تهران را کلا متوقف کرده و باعث ایجاد وارونگی هوا می شود، وضعیت زیست محیطی شهر را غیرقابل تحمل می کند. 
 آخوندی با اعتقاد به این که در شهر تهران و دیگر کلان شهرها اجرای قانون بسیار سخت شده است، اظهار داشت: اعتراض اعضای شورای شهر از عدم توانایی این نهاد برای اعمال قانون در بودجه شهر تهران و بقیه کلانشهرها، از غیرممکن بودن اجرای قانون خبر می دهد. اعمال قانون در کلان شهرها به یک معضل جدی تبدیل شده است. 
 وی با بیان این که هر شهروندی باید به حقوق خود آشنایی داشته باشد، تصریح کرد: داشتن خدمات شهری از مهمترین حقوق شهروندی است و اطمینان از تامین حقوق شهروندی در این شهر اصلی ترین دغدغه دولتمردان است. 
 گفتنی است که این نگرانی ها برای سرمایه گذاران هم وجود دارد؛ چرا که یک سرمایه گذار در تهران نمی داند که در نهایت چقدر هزینه می کند و به چه میزان درآمد دارد، همه این موارد به توافق نهایی بستگی دارد که همگی این موارد نشانگر سوداگری مطلق در شهر است. 
 وزیر راه و شهرسازی همچنین یادآورشد: تدوین یک مدل برای اجرا و حاکمیت قانون در کلانشهرها کار دشواری است. علاوه بر آن ساختار و سازمان سیاسی موجود برای مدیریت کلان شهرها نیازمند توجه است. 
 وی با انتقاد از این که رشد پیرامون شهر تهران و اتفاقاتی که در این پیرامون رخ داده از لحاظ امنیتی و اجتماعی می تواند پیامدهای خیلی سختی در پی داشته باشد، تاکید کرد: داشتن ساختار یکپارچه سیاسی و همگرایی انواع تقسیمات از موارد راهگشا در رفع این معضل خواهد بود. اینکه هرکدام از سازمان های شهری و استانی مناطق مربوط به خودشان را دارند اصلا منطقی نیست و جالب تر اینکه هیچکدام از اینها، هیچ هماهنگی با هم ندارند.
 سیدفرشید غزنینی هاشمی
	  سیدفرشید غزنینی هاشمی